فیلم | نمایش «اشک و تبیین بصیرت عاشورایی»
کد خبر: 4037651
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴

فیلم | نمایش «اشک و تبیین بصیرت عاشورایی»

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا عاشوری، استاد حوزه و دانشگاه، در سخنان مجازی خود که در پویش خانگی قرآن‌ کریم حسینیه حضرت ابوالفضل العباس(ع) مؤسسه پژوهشی چکیده فرهنگ و اندیشه «حیات طیبه» استان بوشهر برگزار شد، در خصوص نقش اشک و فرهنگ زیارت، حب به هادیان الهی و تبیین بصیرت عاشورایی نکاتی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، دومین همایش «گفتمان انقلابی و بیداری اسلامی» با موضوع اشک، زیارت و تبیین بصیرت عاشورایی، یکم اسفندماه، از سوی پویش خانگی قرآن‌ کریم مؤسسه پژوهشی چکیده فرهنگ و اندیشه «حیات طیبه» استان بوشهر و با مشارکت مرکز افق شهدای قرآنی فاجعه مناء امامزاده میراحمد ابن موسی الکاظم(ع) و اندیشکده بین‌المللی طلوع مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها، یکم اسفندماه، در حسینیه حضرت ابوالفضل العباس(ع) کوچه ایثار محله شهید شهریاری شهر بوشهر برگزار شد. 

گرانبهاترین گوهر هستی

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین محمدرضا عاشوری، استاد حوزه و دانشگاه در این آئین اظهار کرد: اشکی که بر مصیبت اهل‌بیت(ع) ریخته شود، بدون شک، درخشان‌ترین و گرانبهاترین گوهر هستی است. گریه ما بر حضرت امام حسین ابن علی(ع) در صورتی که راه و سبک زندگی ما یزیدی باشد اشک تمساح است. 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه عنوان کرد: شفاعت به معنی میانجی‌گری نیست که ما یزیدانه زندگی کنیم و نعوذبالله، حضرت حسین ابن علی(ع) بین ما و خدا واسطه شود و ما را از عذاب قطعی نجات دهد، بلکه شفاعت به معنی ضمیمه شدن است. 

وی افزود: اگر با گریه بر اهل‌بیت(ع) به آنها وصل و متوسل می‌شویم، و نیات و گفتار و رفتار خود را از آنها الگو بگیریم، شفاعت شده و نجات خواهیم یافت. و در غیر این صورت، گریه دروغین و مزوّرانه را که از روی صداقت و حُسن نیت نیست، به اشک تمساح تشبیه می‌کنند. 

علامت مؤمنین صبّار و شاکر 

حجت‌الاسلام عاشوری با بیان اینکه صبر در مصیبت‌ها و امتحانات الهی، صبر در عبودیت و اطاعت از دستورات الهی و صبر در ترک معصیت و گناه بخشی از ویژگی‌های صبورانه و شکورانه و فکورانه مؤمنین و خواص متقی است، گفت: انسان مؤمنی که در تحمل مصیبت و انجام طاعت و ترک معصیت، صبّار باشد و صبرش نیز فقط برای کسب رضای خدا باشد و از همه بالاتر اینکه، نه تنها از دچار شدن به انواع سختی‌ها حتی اندکی هم در دلش احساس نارضایتی نمی‌کند، بلکه از خداوند متعال بسیار هم شاکر باشد، آنگاه چشم دلش باز و فهمش از دین و منابع دینی، فهمش از زندگی، فهمش از موضوعات مختلف اجتماعی - سیاسی و فهمش از بسیاری مسائل دیگر، فهمی حکیمانه و دارای بصیرتی نافذ می‌شود. خداوند بندگان خاص خود را پس از طی کردن سختی‌هایی طاقت فرسا در زندگی، به فهمی حکیمانه و فکورانه و شکورانه و بصیرت‌افزا نائل می‌سازد. و هر چه صبر و شکر انسان بیشتر باشد، فهمش نیز دانش‌بنیان و آینده‌نگر و حکیمانه‌تر خواهد بود. 

وی به تبیین تفاسیر آیات پنجم سوره ابراهیم، سی‌و‌یکم سوره لقمان، نوزدهم سوره سبأ، سی‌و‌سوم سوره شورا پرداخت و افزود: این همان معنای این کریمه قرآن است که می‌فرماید تنها کسانی به فهم عمیق و حکیمانه از آیات الهی دست می‌یابند که «إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» هم صبّار و هم شکور باشند. 

ثمره حُب به هادیان الهی 

این پژوهشگر بوشهری در ادامه با بیان اینکه حب و عشق به آل‌الله(ع) که هادیان الهی و مروجان قرآن کریم‌ بودند حب و عشقی بی‌پایان و جوشان است که موجب شفاعت و عاقبت‌بخیری می‌شود، خاطرنشان کرد: حضرت زینب (س) یکی از بارزترین مصادیق عینی این آیه شریفه «إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» است. زن مؤمنی که پس از تحمّل سختی‌ها و مصائب فوق العاده سنگین، همه آنان را زیبا می‌بیند، یعنی هم صبّار است و هم شکور. و در نتیجه طبق فرمایش این آیه کریمه، علم و فهم و بصیرت نافذ و آینده‌نگرانه او نیز علم و فهمی خدادای خواهد بود؛ همان‌گونه که چهارمین خورشید آل مصطفی(ص) حضرت امام سجاد(ع) خطاب به ایشان که دختر حضرت ام‌ابیها(س) و حضرت امیرالمؤمنین(ع) است فرمودند «وَ أنْتِ بِحَمْدِ اللهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة». 

سیده‌فردوس رضوی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha